W ostatnim czasie doszło do śmiertelnych przypadków zatrucia środkami ochrony roślin zawierającymi w składzie substancje czynne fosforek glinu i fosforek magnezu, na terenie województw: wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i mazowieckiego. Do zatruć doszło na skutek nieuprawnionego zastosowania tych preparatów.
Środki ochrony roślin zawierające w swoim składzie substancję czynną fosforek glinu i fosforek magnezu (m.in. do zwalczania kretów) stanowią specyficzną grupę produktów, których działanie polega na uwalnianiu trującego gazu – fosforowodoru, w obecności wilgoci. Preparaty te, zgodnie z etykietą zatwierdzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przeznaczone są do stosowania wyłącznie przez użytkowników profesjonalnych, którzy ukończyli szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin metodą fumigacji.
Z dotychczasowych działań kontrolnych PlORiN wynika, że zakupu tego typu preparatów dokonywały osoby nieuprawnione, np. działkowcy, amatorzy, którzy nie są świadomi śmiertelnego zagrożenia jakie może stwarzać ich stosowanie, jak również przeszkoleni producenci rolni.
Mając na uwadze powyższe, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa we Wrocławiu zwraca się z prośbą, aby osoby będące w posiadaniu takiego preparatu, a nie posiadające stosownych uprawnień do jego stosowania, niezwłocznie oddały go do punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych celem utylizacji.
W celu uzyskania informacji o uprawnionych podmiotach zbierających takie odpady, można skontaktować się z wojewódzkimi inspektoratami ochrony roślin i nasiennictwa lub wojewódzkimi inspektoratami ochrony środowiska.
Szczegółowe dane kontaktowe jednostek Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa dostępne są pod linkiem bit.ly/mrirw141105
BURMISTRZ MIASTA KŁODZKA informuje o rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu profilaktyki i rozwiązywanie problemów uzależnień w 2025 r. pn. "Zwiększanie dostępności terapeutycznej, informacyjnej oraz edukacyjno_profilaktycznej dla osób uzależnionych, współuzależnionych, bezdomnych osób uzależnionych na terenie Kłodzka w roku 2025".
BURMISTRZ MIASTA KŁODZKA informuje o rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z uwzględnieniem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2025 rok pn. "Promocja zdrowego stylu życia oraz wzmacnianie czynników chroniących przed uzależnieniami poprzez zorganizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych połączonych z działaniami o charakterze profilaktyki uniwersalnej dla dzieci i młodzieży z terenu miasta Kłodzka w roku 2025".
BURMISTRZ MIASTA KŁODZKA OGŁASZA OTWARTY KONKURS OFERT NA WSPARCIE REALIZACJI ZADAŃ PUBLICZNYCH Z ZAKRESU: ROZWOJU SPORTU NA TERENIE GMINY MIEJSKIEJ KŁODZKO W 2025 roku.
Zarządzenie nr 338.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia postępowania dotyczącego rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania uzależnień w 2025 pn. „Zwiększanie dostępności terapeutycznej, informacyjnej oraz edukacyjno-profilaktycznej dla osób uzależnionych, współuzależnionych, bezdomnych osób uzależnionych na terenie Kłodzka w roku 2025” w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zarządzenie nr 337.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia postępowania dotyczącego rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z uwzględnieniem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2025 rok – pn. „Pozaszkolne zajęcia dla dzieci i młodzieży z terenu miasta Kłodzka z elementami profilaktyki uniwersalnej w roku 2025” w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zarządzenie nr 334.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 16 grudnia 2024 r w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia postępowania dotyczącego rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z uwzględnieniem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2025 rok – pn. Promocja zdrowego stylu życia oraz wzmacnianie czynników chroniących przed uzależnieniami poprzez zorganizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych połączonych z działaniami o charakterze profilaktyki uniwersalnej dla dzieci i młodzieży z terenu miasta Kłodzka w roku 2025” w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zarządzenie nr 335.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia postępowania dotyczącego rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z uwzględnieniem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2025 rok – pn. „Wspieranie i finansowanie działań Młodzieżowej Rady Miejskiej Kłodzka w roku 2025” w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zarządzenie nr 336.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z uwzględnieniem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2025 rok – pn. „Prowadzenie Placówki Wsparcia Dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie miasta Kłodzka w CAL w Kłodzku I-XII 2025 r.” w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (potocznie: Fundusze Szwajcarskie, Program Szwajcarski) to program, w ramach którego dzielone są fundusze, które Szwajcaria przeznaczyła na rozwój naszego kraju. Stało się tak na podstawie uzgodnień Szwajcarii z Unią Europejską oraz z Polską. Umowa, na podstawie której powstał program, została zawarta 5 grudnia 2022 roku w Warszawie.
Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast – ETAP 1
80 000 000,00 PLN dla MIAST
KŁODZKO I ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE
We sierpniu 2024 roku Miasto Kłodzko wraz z Miastem Ząbkowice Śląskie podjęły decyzję o wspólnej realizacji projektu finansowanego w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Miasta starające się o dofinasowanie powinny opracować kompleksowy projekt rozwojowy, spójny z dokumentami strategicznymi oraz zgodny z celami i obszarami tematycznymi zdefiniowanymi w Polsko – Szwajcarskim Programie Rozwoju Miast.
Celami szczegółowymi Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju są:
- Promowanie wzrostu gospodarczego i dialogu społecznego, zmniejszanie bezrobocia (wśród młodzieży).
- Zarządzanie migracją i wspieranie integracji. Wzrost bezpieczeństwa publicznego i ochrony.
- Ochrona środowiska i klimatu.
- Wzmocnienie systemów społecznych.
- Zaangażowanie obywatelskie i przejrzystość.
- Rozwój potencjału instytucjonalnego i współpraca bilateralna.
Termin złożenia wniosku upływa 16 stycznia 2025 r.
Projekt jest realizowany przy współpracy z Doradcami Związku Miast Polskich.
O kolejnych etapach prac będziemy informować na bieżąco.
Więcej szczegółów o Programie znajdą Państwo na stronach: https://wsparciemiast.pl/ oraz https://www.programszwajcarski.gov.pl/
Projekt, który ma szansę na dofinansowanie w ramach Programu, ma charakter kompleksowy i wieloobszarowy, ma służyć całej społeczności lokalnej i odpowiadać na jej potrzeby z uwzględnieniem słabych i mocnych stron Miasta oraz jego szans i zagrożeń. Ważne jest zatem pełne zaangażowanie społeczności lokalnej, w celu stworzenia projektu. Zachęcamy, więc Państwa do udziału w wydarzeniach, ankietach, panelach dyskusyjnych, które zostały zaplanowane w trakcie opracowywania wniosku o dofinansowanie. Na bieżąco będziemy informować o kolejnych wydarzeniach. Do współpracy zaprosiliśmy również szkoły, przedszkola, instytucje pozarządowe, kluby seniora, przedsiębiorców, aby jak największą część społeczności lokalnej zachęcić do aktywnego udziału we wspólnym podjęciu decyzji o kształcie i zakresie projektu.
W najbliższym czasie zostaną wypracowane narzędzia partycypacji oraz zakres działań z interesariuszami, w tym mieszkańcami naszego Miasta, przedsiębiorcami, turystami. Zachęcamy do włączenia się w prace związane z wypracowaniem koncepcji dla rozwoju Miasta Ząbkowice Śląskie w ramach funduszy szwajcarskich.
Poniżej przedstawiamy harmonogram prac nad wnioskiem i zachęcamy do aktywnego udziału w jego poszczególnych etapach:
ETAP 1 |
Sierpień 2024 |
Podpisanie listu intencyjnego dotyczącego wspólnej realizacji Projektu |
ETAP 2 |
Czerwiec 2024 |
Utworzenie Zespołu Projektowego. |
ETAP 3 |
Październik 2024 |
Pierwsze spotkanie Zespołu Projektowego – ustalenie stanu aktualnego Miasta, ostatnich wydarzeń mających wpływ na lokalne nastroje, aktualności poszczególnych dokumentów strategicznych i zaplanowanie dalszych działań związanych z pozyskaniem danych źródłowych i określeniem problemów i wyzwań w Mieście. ustalenie wstępnych zakresów przedsięwzięć istotnych z punktu rozwoju społeczno-gospodarczego Miasta. |
ETAP 4 |
Listopad 2024 |
Drugie spotkanie Zespołu Projektowego – opracowanie ankiet dla Interesariuszy oraz ustalenie sposobów partycypacji Interesariuszy w projekcie. |
ETAP 5 |
Grudzień 2024 |
Włączenie w prace nad projektem społeczności lokalnej – BUDUJEMY DIALOG Z MIESZKAŃCAMI, PRZEDSIĘBIORCAMI, TURYSTAMI, PRZEDSTAWICIELAMI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH, MŁODZIEŻĄ. |
ETAP 6 |
Grudzień 2024 |
Trzecie spotkanie Zespołu Projektowego – podsumowanie danych uzyskanych od społeczności lokalnej, przedstawienie wyników; przedstawienie diagnozy Miasta w oparciu o pozyskane dane źródłowe |
ETAP 7 |
Styczeń 2025 |
Czwarte spotkanie Zespołu Projektowego – przedstawienie ostatecznego zakresu przedsięwzięć planowanych do realizacji w ramach Projektu |
ETAP 8 |
Styczeń 2025 |
Ostateczne dopracowanie wniosku o dofinansowanie i złożenie do Instytucji oceniającej |
Szczegóły na temat konkursu można znaleźć pod linkiem: https://www.programszwajcarski.gov.pl/strony/zapoznaj-sie-z-funduszami/programy/program-rozwoju-miast/
Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast – ETAP 2
W siedzibie Urzędu Miasta w Kłodzku powołano Zespół Projektowy ds. przygotowania projektu do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Do zadań Zespołu należy przygotowanie Wstępnej Propozycji Projektu poprzez m.in.:
Określenie założeń i celu projektu.
Analizę sytuacji społeczno-gospodarczej Miasta oraz potrzeb społeczności lokalnej między innymi w wyniku dialogu społecznego.
Identyfikację zagadnień wymagających interwencji w ramach projektu.
- Zbadanie zgodności założeń i celu projektu z dokumentami strategicznymi.
- Określenie założeń działań w ramach projektu i zbadanie ich wariantów, ustalenia działań realizowanych wspólnie z Partnerem: Miastem Kłodzko
- Uzgodnienie zakresu działań z interesariuszami.
- Zbadanie wykonalności i komplementarności działań.
- Zbadanie gotowości działań infrastrukturalnych do realizacji.
- Wybór ostatecznych przedsięwzięć do projektu.
- Określenie założeń do współpracy bilateralnej.
- Określenie założeń do planu komunikacji i promocji projektu.
- Określenie założeń do zarządzania projektem.
Zespół podzielono na trzy grupy tematyczne:
- Grupa ds. opracowania diagnozy społeczno-gospodarczej – prowadzi prace związane z analizą sytuacji społeczno-gospodarczej, analizą deficytów oraz potrzeb rozwojowych co stanowi podstawę opracowania diagnozy.
- Grupa ds. przedsięwzięć projektowych - prowadzi analizę planowanych działań inwestycyjnych możliwych do zrealizowania w ramach projektu, pod kątem terminu realizacji, możliwych innych źródeł finansowania danych działań wytypowanych w wyniku dialogu społecznego, podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację.
- Grupa ds. dialogu ze społecznością lokalną – przy wykorzystaniu różnych narzędzi do partycypacji prowadzi dialog z interesariuszami w celu uzyskania ich opinii na temat kształtu projektu.
Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast – ETAP 3
W październiku w siedzibie Urzędu Miasta w Kłodzku odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Projektowego ds. przygotowania projektu do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Podczas spotkania przeanalizowano wyniki analizy dostępnych dokumentów strategicznych: Strategii Rozwoju Miasta Ząbkowice Śląskie, Strategii ZIT POF 2021-2027, Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego południowej i zachodniej części województwa dolnośląskiego na lata 2020–2030 i innych dostępnych danych źródłowych. Ustalono konieczność aktualizacji Strategii Miasta ze względu na wydarzenia mające wpływ na rozwój lokalny, tj. COVID, trwająca wojna na Ukrainie oraz powódź, a także utworzenie strefy ekonomicznej, czy Kłodzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Te wydarzenia mocno wpłynęły nie tylko na lokalne nastroje, ale również na gospodarkę, przedsiębiorców, infrastrukturę techniczną/mieszkaniową, miejsca pracy, a także turystykę.
Podczas spotkania zostały przedstawione działania dotychczas zrealizowane oraz omówiono kolejne etapy związane z opracowaniem danych źródłowych do kolejnego etapu projektu.
Na spotkaniu przenalizowano również mocne i silne strony Miasta z dostępnych materiałów źródłowych. Na tej podstawie oraz w wyniku analizy dokumentów przestrzennych, posiadanej dokumentacji projektowej ustalono szereg projektów, które Zespół uznał za istotne z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego Miasta.
W kolejnym etapie wskazane przez Zespół przedsięwzięcia zostaną poddane ocenie przez społeczność lokalną. Interesariusze będą mieli też możliwość zgłaszania innych projektów, nie wskazanych przez Miasto.
Zespół wytypował następujące przedsięwzięcia, które są odpowiedzią na problemy i jednocześnie możliwe do realizacji i zgodne z celami Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast:
- Granty na inwestycje dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, mających siedzibę lub oddział na terenie Miasta.
- Granty na szkolenia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw – specjalistyczne.
- Organizacja cyklu szkoleń dla przedsiębiorców realizowanych przez Inkubator Przedsiębiorczości.
- Budowa demonstracyjnego pasywnego budynku przedszkola na terenach niezalewowych.
- Budowa miejskiego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
- Opracowanie strategii działania w sytuacji kryzysowej i zarządzania ryzykiem oraz specjalistyczne szkolenia sztabu kryzysowego.
- Rozbudowa monitoringu miejskiego i łączności - elementy alarmowe, zarządzanie kryzysowe – wdrożenie rozwiązania, które działa bez użycia sieci komórkowej.
- Wzmocnienie potencjału służb dbających o bezpieczeństwo w Mieście – doposażenie w sprzęt ochrony osobistej, narzędzia, urządzenia i pojazd.
- Doświetlenie przejść dla pieszych.
- Współorganizacja wraz z Ząbkowicami Śląskimi Festiwalu CZAS NA KSIĄŻKI (3 edycje 2026, 2027,2028).
- Organizacja Festiwalu Filmowego WEEKEND GROZY (3 edycje 2026, 2027,2028).
- Granty dla lokalnych organizacji pozarządowych.
- Dofinansowanie działalności Młodzieżowej Rady Miejskiej.
- Odtworzenie starej restauracji w Forcie Owcza Góra i adaptacja budynku na lokalną świetlicę oraz miejsce spotkań Młodzieżowej Rady Miejskiej
- Rozwój marki miasta (tematyczne małe figurki zlokalizowane w różnych częściach Miasta, zaprojektowanie, wykonanie statuetek, aplikacja ułatwiająca odnalezienie, akcja promocyjna)
Wszystkie powyższe działania oraz Państwa propozycje poddamy konsultacjom społecznym. W pierwszej kolejności zachęcamy do wypełnienia ankiety, która w prawidłowy sposób pozwoli nam opracować narzędzia partycypacji, aby uwzględnić głosy jak najszerszej grupy interesariuszy.
ANKIETA – Partycypacja społeczna
Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast – ETAP 4
W październiku w siedzibie Urzędu Miasta w Kłodzku odbyło się drugie spotkanie Zespołu Projektowego ds. przygotowania projektu do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Na spotkaniu przedstawiono opracowanie narzędzia partycypacji społeczności lokalne. Oczekuje się również na dodatkowe pomysły Mieszkańców wynikające z aktualnie procesowanych ankiet on-line oraz z kodów QR (plakaty w Mieście).
Ankieta dotycząca sposobów partycypacji przeprowadzona była w różny sposób: on-line wywieszona na stronie www Miasta (nadal dostępna), poprzez rozesłanie do placówek oświatowych, jako wywiady kwestionariuszowe w terenie, przez NGO’sy, wśród przedsiębiorców, w klubie seniora.
W związku z pozyskanymi danymi w ramach dialogu z interesariuszami planowane są:
Uruchomienie punktu konsultacyjnego w Urzędzie Miejskim – informacje w samym Urzędzie |
Spotkania z przedsiębiorcami – panel dyskusyjny organizowany przez Inkubator Przedsiębiorczości |
Spotkania z osobami z niepełnosprawnościami w porozumieniu z lokalnym NGO’sem - panel dyskusyjny |
Spotkania z młodzieżą - panel dyskusyjny oraz ankieta internetowa/QR Cody na plakatach rozwieszonych na terenie Miasta |
Ankiety przeprowadzone wśród mieszkańców – ankieta internetowa/QR Cody na plakatach rozwieszonych na terenie Miasta |
Ankiety przeprowadzone wśród mieszkańców – sondaż uliczny - |
Ankiety przeprowadzone wśród przedsiębiorców – ankieta internetowa/mailing/QR Cody na plakatach rozwieszonych na terenie Miasta |
Panel dyskusyjny z przedstawicielami Miasta |
Dziękujemy wszystkim, którzy zechcą zaangażować się i wziąć udział w różnych formach partycypacji, w tym wypełnieniu licznych ankiet elektronicznych czy spotkaniach dyskusyjnych. Zebrane dane posłużą nam do stworzenia projektu „szytego” na miarę potrzeb lokalnej społeczności.
Zachęcamy również do rozmowy z pracownikami Urzędu, którzy prowadzą konsultacje w wyznaczonym w Urzędzie punkcie konsultacyjnym.
W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy do współpracy z pracownikami Zespołu projektowego pod nr telefonu 74 865 46 53, e-mail:
Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast – ETAP 5
W ramach spotkania Zespołu projektowego opracowano ankiety dla różnych grup Interesariuszy w naszym Mieście.
Zachęcamy wszystkich do czynnego udziału w tworzeniu Projektu. Każdy głos ma znaczenie.
Zarządzenie Nr 321.0050.2024 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 05.12.2024 r. w sprawie ogłoszenia naboru wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego w ramach inwestycji realizowanej przez Społeczną Inicjatywę Mieszkaniowa SUDETY Sp. z .o.o. z siedziba w Kłodzku.
Burmistrz Miasta Kłodzka ogłasza otwarty konkurs ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego poprzez prowadzenie ośrodków wsparcia dziennego Klub Senior + przy ul. Armii Krajowej 1 w Kłodzku oraz Klub Senior + przy ul. Łukasińskiego 43 w Kłodzku, które powstały przy wsparciu środków otrzymanych w ramach Programu Wieloletniego "Senior +" na lata 2021_2025, przeznaczonych dla osób, w wieku 60+ nieaktywnych zawodowo, zamieszkujących na terenie miasta Kłodzka, w terminie od dnia podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2025 roku.